Intervju med grundaren Ina Budde
Varför startades Circular Fashion?
Idag söker sig många företag till cirkulär design. Men implementeringen är svår, speciellt i vår bransch. Det var med den utgångspunkten jag för sju år sedan startade upp circular.fashion. Under arbetet med att identifiera projektets utvecklingsmöjligheter insåg jag att bristen på transparens och nätverkande mellan olika aktörer var centrala frågor. Därför utvecklade jag en plattform som löser just de problemen. Därefter byggde jag upp ett nätverk av återvinningsaktörer för att tillgodose också deras behov och krav. För tre år sedan lanserade Mario Malzacher och jag circular.fashion och byggde upp ett team av passionerade medarbetare. Utifrån våra designkriterier har vi efter hand utvecklat en rad verktyg och erbjudanden.
Vad är er vision som företag?
För att skapa återvinningsbara produkter behöver formgivare, oavsett var de baserade, ha tillgång till alla nödvändiga verktyg för som behövs. Det kan handla om material, teknologier, information eller annat. Det är målet för vår cirkulära designmjukvara. Man måste också kunna identifiera materialens faktiska värde, vare sig de är nya eller begagnade. Vi upprepar alltid att ”avfall är material utan identitet”. Så om vi lyckas identifiera de olika komponenterna kan vi hitta lämpliga användningsområden. Då går materialet från att vara avfall till att bli en resurs. Därför bör produkterna utrustas med identifieringsteknologi, som vårt circularity.ID.
Hur exakt fungerar circularity.ID?
När vi utvecklar en produkt tillsammans med en modeproducent ges den ett unikt ID där all relevant produkt- och materialdata för hela livscykeln lagras. Detta ID har olika gränssnitt. Slutkonsumenten kan skanna ID:et och spåra var och med vilka material produkten tillverkades. Det ger dem möjlighet att förlänga produktens livscykel. Var kan jag returnera produkten om jag inte längre vill ha den? Hur kan den återanvändas eller återvinnas? Sorteringsföretagen får ett annat gränssnitt. Vilket är det bästa återbruket för exempelvis en bomullströja eller en polyesterjacka? Vår sorteringsprogramvara räknar ut vart plagget ska för att göra mest nytta.
Hur löser ni era kunders problem?
Trots att allt fler textilföretag visar intresse för återvinningshantering har de svårt att på ett tydligt sätt integrera cirkulära koncept i sin verksamhet. Våra träningsprogram bygger på ett designfokus och erbjuder modevarumärken stöd och vägledning.
En annan central del i vår verksamhet är produktkontroller. Våra kunder kommer till oss för att undersöka återvinningsbarheten av sina material och produkter. De får reda på om de är bra eller behöver bytas ut. Vårt cirkulära materialbibliotek gör det också möjligt för materialleverantörer att hitta nya kunder och återförsäljare som är intresserade av just deras material. För återvinningsföretagen är det extra viktigt att vara innovativa och inriktade mot specifika målgrupper eller material. Vi jobbar just nu med den frågan i vårt Intelligent Sorting Workplaces-projekt.
Ert huvudfokus ligger på digitala tjänster. På vilket sätt gynnas miljön av dessa?
Jag anser att digitalisering möjliggör en decentralisering och ett mer platsoberoende beslutsfattande. Det är ett utmärkt sätt att skapa transparens och samtidigt tillgängliggöra stora mängder information.
Vad har bidragit till att ni etablerat er så framgångsrikt på marknaden? Har du några tips?
Först och främst nätverkande och samarbete. Vi har etablerat ett helt ekosystem av företag inom materialproduktion och återvinning. De är nära involverade i vår utvecklingsprocess för att se till att deras behov tillgodoses. Utbytet av erfarenheter ökar vår förståelse om vad som behövs, för vilka olika önskemål och krav som finns. Det gör det möjligt att hitta holistiska lösningar. Vi ser oss själva som ett måldrivet företag. För att nå målet är det oerhört viktigt att vi allierar vi oss med andra som har samma målbild.
I övrigt, förbli flexibel! Industrin förändras snabbt, behov och utmaningar ändras kontinuerligt. En affärsmodell som är anpassningsbar utvecklas med tiden och förblir relevant.
En annan sak som också har fört oss framåt är den uppmuntran vi fått, till exempel Global Change Award från H&M, Accelerator från Fashion for Good och zImpact-programmet från Zalando. Vi är oerhört tacksamma för deras stöd.
Vad är du särskilt stolt över?
Först och främst vårt team! Inget av detta skulle vara möjligt utan expertisen och passionen hos var och en av våra tolv medarbetare. Vi är också stolta över vad vi kunnat påverka hittills. Vi jobbar med stora företag för att verkligen göra skillnad. När vi till exempel utbildar 50 designers från Hugo Boss så ger det en enorm inverkan. Och när de efteråt lanserar en plastfri kollektion blir det tydligt att arbetet burit frukt. Detsamma gäller för våra samarbetspartner, såsom Bestseller, H&M, Zalando med flera. Att organisationer med en sådan räckvidd faktiskt implementerar cirkulära koncept ger en otrolig spridning. Kredd också till de människor i dessa företag som driver på förändringen och för de här frågorna framåt!
Vad borde politikerna göra för att främja cirkulär ekonomi?
En kvot behöver fastställas som reglerar hur stor andel av alla produkter som ska vara återvinningsbara. År 2025 kommer en separat insamling för textilier införas, vilket är ett stort kliv framåt. Det måste också finnas krav på en märkning som går långt utöver skötselråd, är mer detaljerad och helst kan läsas av automatiskt. Detta för att underlätta för återvinningscentralerna men också för att säkerställa att skadliga ämnen i materialflödet fasas ut. Det borde också införas skattelättnader på återvunna fibrer. De har redan beskattats en gång och det behövs schyssta villkor som möjliggör stordriftsfördelar för hållbara och cirkulära produkter.
Hur vill ni utvecklas framöver?
Vi har just fått ett bidragsbeslut för att utveckla innovativa lösningar för sortering av återvunna kläder. I samarbete med universiteten TU Berlin och FU Berlin kommer vi nu undersöka AI-driven spektroskopi för sorteringsmaskiner. Vidare initierar vi nya pilotprojekt med företag som Zalando för att utrusta deras produkter med vår circularity.ID.
På grund av Coronapandemin har vi nyligen digitaliserat våra utbildningar och designsprint. Tack vare lärdomarna från tidigare fysiska och digitala evenemang har vi tagit fram detta nya, engagerande virtuella format på ett sätt som borgar för mer utveckling i framtiden. Anmälan till vår Circular Design Online Training är nu öppen för modemärken eller enskilda designers på vår webbsida.
Vad är ert huvudbudskap i en mening?
Låt oss tillsammans driva på för att kollaborativt och holistisk sluta den ekologiska cirkeln!