Lindström erbjuder sina kunder ett brett utbud av tjänster. Alltifrån arbetskläder, mattor, restaurang- och hotelltextilier till industriella torkningstextilier och toalettextilier. Kunden får en kostnadseffektiv och hållbar uthyrning. Detta gör det möjligt för våra kunder att fokusera på sin primära affärsverksamhet och lämna den resursomfattande textiltjänsten till riktiga proffs.
Vad är projektets målsättning i en mening?
Att ge våra kunder ett enklare liv.
När och var startade projektet?
Ursprungslandet är Finland. Lindström lanserade textiluthyrningstjänsten för nästan hundra år sedan när det familjeägda företaget började hyra ut servetter, säng- och bordslinne. Men även arbetskläder, främst till frisörer och vårdpersonal. År 1992 grundade Lindström sitt första dotterbolag i Estland.
Var finns Lindströms idag?
Lindström hyr ut textilier i 24 länder i Europa och Asien.
Vilka är era målgrupper?
Tjänsten riktar sig till stora och små organisationer som behöver olika textilprodukter för att garantera en ren och säker arbetsmiljö. Produkter som erbjuds inkluderar golvmattor, arbetskläder, sängkläder, handdukar, industriella torkar etc.
Intervju med Oksana Skorbatjuk
Hur startades tjänsten?
Lindström lanserade en textiluthyrningstjänsten för snart hundra år sedan när vårt familjeägda företag började hyra ut textilier till våra tvätterikunder. Då handlade det om servetter, dukar, sängkläder och arbetskläder för frisörer och vårdpersonal. Tjänsten har utvecklats till en enkel och ansvarsfull lösning för organisationer som vill optimera hanteringen och underhållet av sina dagliga textilprodukter, såsom golvmattor, arbetskläder, sängkläder, industriella avtorkningsmaterial och annat. Lindström erbjuder en regelbunden, högeffektiv och miljövänlig service, så att kunderna slipper köpa in textilierna själva, ordna med tvätt och underhåll av dessa och ta hand om dem i slutet av deras livscykel. Det är kostnads- och resurseffektivt och minskar också företagens miljöavtryck avsevärt. Lindströms mycket hållbara material, smarta design samt vår expertis inom textilvårdsteknik gör det möjligt att förlänga produkternas livscykel. Därefter återanvänds eller återvinns de flesta av våra textilier.
Vad är er vision? Vad vill ni uppnå?
Lindström bryr sig om människorna och planeten. Vi vill inspirera människor att göra något bra och företag att växa på ett hållbart sätt. Vi vill hjälpa våra kunder att göra ansvarsfulla val genom att erbjuda ett stort urval hållbart framställda produkter och garantera ett miljövänligt underhåll av dessa under hela deras livscykel. Vårt mål är att gradvis förnya vår tjänst och etablera partnerskap som gör det möjligt för oss att återvinna hundra procent av våra textilprodukter till år 2025.
På vilka sätt löser ni kundernas problem?
Lindströms kunder inkluderar ett brett spektrum av organisationer som behöver textilprodukter såsom arbetskläder, golvmattor, sängkläder, dukar och servetter, handdukar eller mer innovativa produkter som återanvändbara matkassar eller ansiktsmasker. De här organisationerna vill fokusera på sin dagliga verksamhet och inte behöva ta ansvar för att köpa produkterna, garantera att de är hygieniska eller behöva ta hand om dem när blivit slitna eller gått sönder. De saknar också kompetens att sköta om produkterna på rätt sätt. Anställda tvättar ofta sina arbetskläder hemma, vilket kan leda till otillräcklig hygien, eventuell kontaminering av kläder som tvättas tillsammans med arbetskläderna och skador på grund av felaktig hantering. De har heller inte tid eller kunskap att utföra underhåll som förlänger livslängden på arbetskläderna, så de blir snabbt slitna och slängs. En egen tvättservice som kan garantera en resurseffektiv tvätterilösning är sällan en vettig investering för dem, oavsett organisationens storlek.
Genom att hyra textilerna och förlita sig på oss kring underhållet kan kunderna vara säkra på att de använder högkvalitativa produkter som har tillverkats ansvarsfullt och tas om hand med minsta möjliga åtgång av vatten, energi och kemiska tvättmedel, samtidigt som hygienisk renlighet uppnås.
Våra smarta konstruktioner förlänger produkternas livscykel ytterligare. När det gäller arbetskläder innebär det att vi reparerar trasiga ärmar och fickor, byter ut saknade knappar och tar extra hand om säkerhetselement som reflexer så att de fungerar som de ska. Lindström lyfter också bördan vad gäller textil avfallshantering från våra kunders axlar – vi garanterar att inte ett enda tygstycke hamnar på soptippen och att så många textilier som möjligt får ett nytt och meningsfullt liv som återvunnen produkt.
Hur gynnar tjänsten miljö och samhälle? Vilken roll spelar design och digitalisering?
Vårt företag har ägnat sig åt en cirkulär ekonomimodell i nästan hundra år. Detta har gjort det möjligt för oss att nå högsta möjliga nivå av resurseffektivitet och med hjälp av olika partner ökar vi den ytterligare. Vi undersöker ständigt nya sätt att förbättra designen på våra produkter och använder nya, innovativa material för bättre hållbarhet och en ännu längre livscykel. Vi har uppfunnit sätt att återanvända energi och till och med tvättvatten i våra processer. Med hjälp av våra partner har vi kunnat garantera att 81 procent av våra textilprodukter återvinns: oljeservetter blir oljemattor, oljemattor blir absorberande bommar, hotelltextilier blir rengöringshanddukar, frottéhanddukar blir nya kläder, arbetskläder blir byggisolering, golvmattor blir asfalt eller fyllning till boxningssäckar och så vidare. Vi strävar efter att främja dessa partnerskap för att nå en hundraprocentig återvinning av textilier senast år 2025.
Lindström har också antagit digitala lösningar för att effektivisera verksamheten. För att förlänga produkternas livscykel ytterligare har vi till exempel börjat samla in data om användning och underhåll av våra arbetskläder genom att använda RFID-taggar (radiofrekvensidentifiering). Denna teknik gör det möjligt för oss att gå mot den 0-lagerdriftmodell som kompletterar vårt PRODEM-koncept (produce on demand). Tanken är att tillverka produkter först när våra kunder gör en beställning för att byta ut en vara eller producera artiklar till nya medarbetare. Ordern skickas automatiskt till vår produktionsenhet i Lettland och den nödvändiga artikeln produceras, skickas och levereras till kunden inom 48 timmar. På så sätt ger tekniken mervärde till våra produkter som är utformade för att hålla så länge som möjligt.
En annan lösning som har förbättrat kundupplevelsen avsevärt är vår FlowAbility Washroom Service, där vi har anslutit våra tvättrumsautomater via Europas största IoT-nätverk (Internet of Things). Sensorer skickar via vår app en signal till städtjänsten när handduksrullen eller toalettpapperet börjar ta slut. Detta möjliggör en mer effektiv användning av städteamets arbetstider och resurser. Dessutom försäkrar det också att det alltid finns rena handdukar på toaletterna och inget onödigt handduksbyte utförs.
Vad har bidragit till att tjänsten förblivit framgångsrik på marknaden?
Först och främst har Lindströms servicemodell varit en framgång eftersom den underlättar våra kunders liv och stödjer deras tillväxt på ett hållbart sätt. Våra kunder kan lita på att vi som textila serviceproffs tar hand om ett resurskrävande element som är avgörande för att garantera en framstående position i deras egen verksamhet. Att vår affärsmodell är baserad på cirkulär ekonomi, har visat våra kunder och andra företagsledare att en hållbar textiltjänst inte behöver vara ett lyxkoncept, utan snarare ett pragmatiskt sätt att investera i framtida tillväxt samtidigt som den är med och räddar planeten.
Ingen organisation kan dock drivas med endast cirkulär ekonomi – det fungerar som ett ekosystem som vi alla behöver anpassa oss till. Vi måste engagera hängivna partner, till exempel forskare, och samarbeta inom FoU med fullständiga leveranskedjor för att hitta nya material som inte bara är hållbara utan också lätta att återvinna. Ju mer hållbarhet vi kan införa för varje länk i leverantörskedjan, desto mindre avfall (som behöver återvinnas) skapar vi.
Vad är ni särskilt stolta över?
Vår hållbara textiluthyrningstjänst har bidragit till att lansera en övergång till en grönare servicepreferens på marknaden och ta ett djärvt steg mot att nå vårt ambitiösa mål att nå hundra procents återvinningsbarhet till 2025. Detta har varit möjligt eftersom vi har kunnat tillhandahålla verkliga bevis på de resurser som vår tjänst kan spara. Vi har lyckats minska de resurser som använts för att tvätta ett kilo textilier till 7,2 liter vatten och 1 kW/h el. Vi har också kunnat visa den extrema hållbarheten hos våra textilprodukter – den äldsta arbetsklädesartikeln som fortfarande används firar snart sin 25-årsdag. Lindströms arbete med att främja affärsmodellen för cirkulär ekonomi har uppmärksammats på högsta nivå. Vi nominerades som ett av Estlands fyra mest miljövänliga företag.
Vad skulle du ändra på om du var politiker med höga beslutsbefogenheter för en dag?
Dels har vi länge förespråkat en övergång till mer serviceinriktade upphandlingar i syfte att motivera fler organisationer att göra val som är resurseffektiva samtidigt som de är mindre betungande för miljön.
För det andra behöver man inleda FoU-verksamhet för att utöka återvinningen av textilier, öka medvetenheten om bestämmelserna för textilavfall och även kommande förändringar, som kommer att ge en betydande inverkan på alla organisationer som använder textilprodukter.
Hur skulle ni vilja utveckla er tjänst ytterligare?
Vi letar ständigt efter sätt att göra våra processtadier mer hållbara. Vi håller till exempel ett vakande öga på forskningen kring att skapa nya textilier som är mindre resurskrävande att producera. Det finns till exempel ny teknik som gör det möjligt att producera mycket hållbara material som i slutet av sin livscykel kan återvinnas till att bli ett annat tyg. Istället för att krossa fibrerna, löser man kemiskt upp materialet i de ursprungliga textilfibrerna. Det innebär att den upplösta fibern inte förlorar sin hållbarhet och de återvunna textilierna har högkvalitativa markörer som gör att vi kan förlänga livscykeln för våra textilprodukter ytterligare. I samarbete med våra kunder överväger vi också nya sätt att använda den data som samlas in av RFID-taggarna för att ytterligare optimera tjänsten och förlänga livscykeln för våra textilprodukter.
Vad är ert huvudbudskap i en halv mening?
Vår tjänst är cirkulärt utformad eftersom det gör det möjligt för oss och våra kunder att öka lönsamheten samtidigt som man minskar sitt miljöavtryck.