Vi är en förpackningsfri ekologisk matvarubutik. Vår miljöpolicy syftar till att minska våra kunders ekologiska fotavtryck. Vi erbjuder varor som kan säljas i lösvikt utan förpackningar, utför hemleverans av högkvalitativa vegetariska produkter och vi stödjer miljöinitiativ såsom kampanjer för avfallssortering.
Vad är projektets målsättning i en mening?
Att minska konsumentens ekologiska fotavtryck.
Var och när startade projektet?
Tyumen (Sibirien) den 6 mars 2018.
Var finns Paketa idag?
I Tyumen.
Vilka är era målgrupper?
Människor som inte vill förändra sin livsstil avsevärt, men samtidigt vill minska sitt ekologiska fotavtryck.
Intervju med Christina Shelemekha, grundare av Paketa.net
Varför startade du upp ditt initiativ? Hur var ingångsläget?
Jag ville utvecklas professionellt i ekosfären. Jag har ingen formell miljöutbildning, så mina tankar gick till hållbar affärsverksamhet. Jag hade flera hållpunkter. Jag ville handla med produkter utan förpackning. Jag ville slippa ”obskurantism”, att behöva få berättat för mig om hur bovete botar cancer och annat sådant den moderna pseudo-ekomarknaden översvämmas av. Och så ville jag ha en butik som hade både så kallade ”hälsosamma” produkter och vanliga. Det var alltid oklart för mig varför jag skulle köpa ris i en vanlig butik och behöva gå till en speciell butik för tofu. Jag tänkte att det nog fanns fler än jag som kände på det sättet, så jag bestämde mig för att starta ett sådant företag.
I sen sibiriska staden Tyumen fanns på den tiden inga zero waste shops, förpackningsfria butiker. Begrepp som nollavfall och förpackningsfritt var helt okända. Därför höll vi en serie med föreläsningar och masterklasser i butiken, organiserade evenemang och skapade från grunden en miljö med miljöengagerade människor.
Efter hand som deltagandet började mattas av släppte vi arbetet med föreläsningar. I december 2019 flyttade vi till ett mindre utrymme och gick över till att organisera ett antal eko-event runtom i staden. En fas var avklarad och vi slog om till ekonomiläge.
Vad är företagets vision? Vad vill ni uppnå?
Jag är engagerad i att bidra till att kultivera ansvarsfulla, aktiva medborgare. Jag vill att människor ska kunna gå över till en miljövänlig livsstil på ett enkelt och harmoniskt sätt, kunna köpa sina favoritprodukter och samtidigt minska sitt ekologiska fotavtryck. Jag vill att de ska upptäcka fördelarna med växtbaserade dieter och skära ner på animaliska produkter, som ett antal studier rekommenderar.
Jag vill att det ska finnas ett community, en stödgrupp som folk kan vända sig till med frågor. Dessutom stöder vi medborgaraktivism, eftersom miljöutveckling i Ryssland idag inte kan vara icke-politisk. Därför stöder vi allt som är kopplat till utveckling av demokratin i Ryssland.
På vilket sätt löser ni kundens problem?
Vi hjälper kunder att köpa produkter utan onödiga förpackningar i sådan utsträckning att de klarar sig helt utan dem. Detta kan göras i butiken eller via hemleverans. Vi levererar i återanvändbara behållare och budet väntar i tio minuter medan kunden överför produkterna till sina burkar och behållare. Sedan återvänder budet med behållarna. Det är en komplett kedja, även leveransen är avfallsfri. Folk läser mycket om ekologi och om behovet av att leva mer miljövänligt, men vet inte hur man ska gå tillväga. Vi tillhandahåller hållbara verktyg för detta.
På vilket sätt skiljer ni er från liknande verksamheter?
Det finns många aktörer som är verksamma på vårt område. Ifall vi talar om skillnaderna mot kedjorna, som numera också introducerar eko- och förpackningsfria avdelningar i sina butiker, så skiljer vi oss först och främst genom att vi inte ägnar oss åt greenwashing (= försöka skapa en bild av att vara miljövänlig, genom exempelvis marknadsföring). Det är helt väsensskilt från vår verksamhet.
För det andra för vi dialog med kunden, de behöver inte fylla i ett långt feedbackformulär och vänta trettio dagar på svar. Det vill säga, du kan ställa frågor direkt till säljarna. Eller kontakta dem på sociala media och snabbt få ett svar, bokstavligen inom en halvtimme. Om produkten du köpt håller dålig kvalitet kan du snabbt returnera den och få tillbaka dina pengar. Så, mindre byråkrati.
Skillnaden mot andra förpackningsfria butiker är vår marknadsförings- och innehållspolicy: alla ser upp till våra inlägg och våra format. Vi skapade i princip en trend bland de förpackningsfria affärerna. När liknande butiker öppnade, fokuserade de till stor del på oss. Vi introducerade idén att butiken ska ha ett balanserat sortiment. Alltså, inte bara några specifika, exotiska produkter för en hälsosam livsstil, men också det allra enklaste.
Hur gynnar ni miljön och samhället?
Mängden kasserad engångsplast minskas avsevärt. I princip reduceras våra kunders sopor till nästan noll och endast organiskt material blir kvar. Dessutom arbetar vi för närvarande med att införa veganska kvalitetsalternativ. Vi hoppas att våra kunder kommer att minska sina ekologiska fotavtryck genom att avsevärt öka andelen växtbaserade produkter i dieten.
Vi är engagerade i utbildning inom ekologi och inom området hälsosam näring. Och vi bidrar till folks kritiska tänkande. De blir bättre på att själva se igenom greenwashing, de kan tydligt skilja mellan vad som är en hälsosam livsstil och vad som är ekologiskt. Till exempel om man använder ett naturligt schampo men i en icke-återvinningsbar förpackning. Vi lär människor att se sådana saker, att vara kritiska mot dem, att skriva brev till producenter. Med andra ord, vi utbildar människor i medborgarinitiativ.
Vilken roll spelar design och digitalisering?
Design spelar faktiskt en stor roll, fast jag kallar det inte för design. Men strategi och planering. För att formge ett miljövänligt format måste man tänka över en produkts eller tjänsts hela livscykel.
När allt är genomtänkt blir varje lansering ett strategiskt kliv, oavsett vilket projektet är. Ta till exempel ”Glasveckan”, där vi samlade in glasbehållare, bearbetade dem och använde dem i försäljningen som förpackningsvaror. Eller vid inköp av varor. Man måste tänka efter ordentligt ifall något inte funkar– vad kan man göra åt det? Om leverantörer till exempel använder icke återvinningsbara material. Det här är en ständig dialog.
Digitaliseringen spelar en avgörande roll. Om vi pratar ur ett konkurrensperspektiv har vi de bästa leveranserna i ekosegmentet i Tyumen. Inköp över 500 rubel levererar vi gratis till den närmaste halvan av staden. Det är budgetmässigt snävt. Till resten av staden levererar vi gratis från 1000 rubel. Vi har inga begränsningar när det gäller inom eller bortom förbifartsleden, utan vi tar kostnaden att leverera bortom förbifarten. Det är mycket viktigt för människor som bor i avlägsna delar av trakten. De är avskurna från ekomiljön, från kvalitetsprodukter och från miljömässigt hållbar leverans. Vi ger dem den här resursen och de nyttjar den. Vi har också en lättbegriplig katalog där man kan se sammansättning, priser och förpackningar. Vi kommunicerar mycket med människor online, svarar på deras frågor och är alltid nåbara.
Vad har hjälpt ert koncept att förbli framgångsrikt på marknaden?
Ett medvetande håller på att växa fram kring agenda, ekologi och ekologisk livsstil, liksom även andra fakta. Vi startade som en förpackningsfri butik, men efter hand ökade förståelsen för att en strypt konsumtion av animaliska produkter leder till en betydande skillnad i miljöpåverkan. Det gjorde det möjligt för oss att utöka utbudet av växtprodukter och vi fortsätter att sträva mot vårt mål att minska konsumenternas ekologiska fotavtryck.
Samtidigt gör vårt utbud kunderna nöjda. Människor som redan äter en vegansk eller vegetarisk kost saknar alltid sådana produkter på marknaden. Och vi balanserade sortimentet. Tidigare fanns det mest sidorätter. Om en kund köpte bovete så hade hen inte särskilt mycket att välja mellan som kunde serveras till detta bovete, förutom torkad soja eller sojafärs. Nu kan de verkligen sätta ihop en varierad middag, med veganost, vegankorv och sedan känna sig glada. En nöjd kund är själva grunden.
Vidare investerar vi mycket i reklam, upp till 10 000 rubel i månaden. Det är mycket pengar för oss, och jag utformar annonserna själv – det är en känslig process. Via sociala medier får kunderna digitala nyhetsbrev. Människor är alltid medvetna om när vi har nya produkter i vårt sortiment eller ifall vi har flyttat och vi gör nu aktivt berättelser på Instagram. Dessutom är allt mycket miljömässigt hållbart, utan impulsköp. Folk sitter på jobbet och skriver inköpslistor och kommer sedan till oss.
Under pandemin bytte vi till ett mer ekonomiskt arbetsschema och det upprätthåller vi nu. Vi har två lediga dagar per vecka, onsdag och söndag, något som är otypiskt för vilket företag som helst och särskilt för en livsmedelsverksamhet. Men det funkar, människor ”värmer upp” när det gäller efterfrågan. De återstående dagarna blir desto mer händelserika – då finns ingen dödtid. Så vi betalar inte för tomma minuter, bara just för den tid som spenderas på att arbeta med en kund.
Vi försöker också alltid dela med oss av våra erfarenheter till alla som frågar, till exempel journalister och forskare. Publiciteten hjälper till att attrahera folk som stödjer oss. Om det blir tufft för oss så kan vi starta ett crowdfunding-projekt över hela Ryssland, till och med globalt. Det finns många omtänksamma människor som är redo att hjälpa till att stödja oss ekonomiskt och det hjälper oss ibland.
Vad är du särskilt stolt över med ert initiativ?
Jag är stolt över att jag var bland de första som gjorde detta, att jag var orädd och upptäckte den här möjligheten. Och mest av allt är jag stolt över vår service. Människor upplever att vi är uppmärksamma på alltifrån valet av leverantörer, till produkter, kundkontakter och returer. Vi har en snabb leverans, vi levererar samma dag, ibland inom en timme. Vår leverans håller högre kvalitet och är snabbare än Sbermarkets (en stormarknadskedja), trots att det är en så stor aktör. Och så vår publik. Vi har 10 000 prenumeranter på sociala media, väldigt aktiva, engagerade människor.
Vad skulle du ändra på om du vore en högt uppsatt politiker för en dag?
Det främsta och största hotet just nu är att myndigheterna vill göra en ändring av reglerna som innebär ett förbud mot köp av produkter i medhavd förpackning. Därför vill jag först och främst inkludera vårt koncept i de nya handelsreglerna. Jag vill också ta initiativ till forskning som skulle kunna styrka att inköp av produkter i egna förpackningar är säkert. För oss är detta uppenbart, annars skulle vi ständigt stöta på matförgiftningar och människor som stämmer oss. Men det har aldrig hänt och vi vill naturligtvis underbygga den saken med forskning.
För det andra borde man se över stödet för företag som drabbats av pandemin. Trots att vi har en onlinebutik så minskade våra intäkter med 50–70 procent. Det har varit en så lång värdeminskningsperiod. Är inte det en grund för stöd?
Hur vill du utveckla ert initiativ ytterligare?
Först och främst skulle jag vilja lansera ett system för att ta emot återvinningssopor från befolkningen. Så att en person registrerar sig i programmet och betalar en deposition för påsar (en påse/en typ av återvinningsbart material, 180 rubel per påse). Sedan kommer personen tillbaka med fyllda påsar, vi ställer dessa på vårt lager och överlämnar dem för återvinning. Det finns redan en sådan idé. Enkelt och snabbt implementerad.
För det andra skulle jag vilja göra en rebranding och byta namn på butiken, eftersom det inte längre bara handlar om ”förpackningsfritt”. Vi har redan passerat noll avfall, nu är konceptet mer komplext, så verksamheten bör heta något annat.
Och så skulle jag vilja öppna en andra butik i till exempel Jekaterinburg. Få den att gå med vinst och när allt fungerar lämna över den till någon att driva som franchise. För jag orkar helt enkelt inte skala upp på egen hand. Jag kan inte expandera till resten av landet, men jag ser att idén fungerar.
Vad är ditt huvudbudskap?
Vårt koncept är:
• Cirkulärt, eftersom det låter dig köpa bulk- och kvalitetsprodukter utan animaliska ingredienser.
• Utan konkurrens. Det låter dig köpa produkter utan förpackning från utvalda och testade leverantörer istället för från någon leverantör som råkade erbjuda grossisten ett bättre pris. Det innebär att du enkelt kan ersätta en lågkvalitativ vara med en högkvalitativ. Samt det gör att du snabbt kan få förpackningsfria varor hemlevererade.
• Innovativt. Tidigare visste detaljhandeln inte att man kan leverera mat, kosmetika och hushållskemikalier till konsumenten utan onödiga förpackningar. Eller att snabbt förvandla en ivrig köttätare till ett fan av vegetabiliska livsmedel.
• Provocerande eftersom det skingrar myter om näring och hållbart liv.