Bushe är en kedja av bagerier och konditorier i S:t Petersburg och Moskva. Sedan 2018 har företaget aktivt arbetat för miljöhänsyn, förbättrade affärsprocesser och minimalt avfall.
Vad är projektets målsättning i en mening?
Bushes vision är att vara ett företag som ger hopp om en bättre framtid för våra barn, för vilken slags värld våra barn kommer att leva i hänger på hur miljömedvetna vi är idag.
När och var startade projektet?
Vi startade vårt New Sincerity-projekt (ny uppriktighet) 2018.
Var finns projektet idag?
I St Petersburg och Moskva, Ryssland.
Vilken är er målgrupp?
Vår främsta målgrupp är våra gäster.
Intervju med Anastasia Sergeeva, miljöprojektkoordinator, Ryssland
Varför startades Bushe?
År 2018 skrev Oleg Lega, skaparen av Bushe, manifestet New Sincerity (=ny uppriktighet), där han utifrån frågor om ekologi och evolution uppmanade oss att inte bara ha en bra image, utan också vara autentiska. Sedan dess har företaget reviderat sin miljöpåverkan och systematiskt arbetat mot respekt för miljön.
Vi började ta de första stegen för några år sedan, genom att vi implementerade ett energibesparingsprogram, där vi helt ersatte glödlampor med LED-lampor.
Vi installerade också anläggningar för vilka vi fick Sankt Peterburgs Vodokanals årliga miljöpris ”Crystal Drop”.
Vad är er vision? Vad vill ni uppnå?
Bushe har en dröm: att vara ett företag som ger barn hopp om en bättre framtid på planeten. Vårt företag har alltid haft medvetenhet som utgångspunkt – ett medvetet val, medveten aktivitet och medveten kommunikation. Vi anser att det är viktigt att företag tar socialt ansvar, är medvetna om den inverkan de har på miljön genom sin verksamhet och inte utvärderar sin policy endast i termer av vinst. Vi är mot inställningen ”pengar till varje pris”.
Ge några exempel på era initiativ! Hur gynnas miljö och samhälle?
Inom ramen för New Sincerity har vi många initiativ, som kan delas in i flera block:
(1) Minska förbrukningen av engångsanvändning:
Vi ersatte plastförpackningar med trä.
Vi ersatte socker i engångsförpackningar med sockerskålar och ger 10 procent rabatt.
Vi säljer återanvändbara muggar, behållare och matkassar.
Vi installerade behållare med gel istället för våtservetter.
Vi tog bort kylarna med plastflaskor och installerade vattenfilter med kranvatten i fabriken och på kontoret.
Vi ersatte engångsskoskydd med återanvändbara.
Vi ersatte plaströr med pappersrör.
Vi fyller gästers flaskor med kranvatten gratis.
(2) Minska mängden sopor som hamnar i deponi:
Vi organiserade sopsortering på fabriken och på kontoret och testade ut det även i detaljhandeln.
(3) Resurssparande:
Vi ersatte vanliga servetter med återvunna pappersservetter.
Vi installerade fettavskiljare i avloppssystemet för vattenrening.
(4) Community-skapande projekt för företag: ”Grön verksamhet. Levande Planet” (Miljöutbildning)
Vi har en rätt stor verksamhet och är medvetna om den negativa inverkan vi har på miljön. Samtidigt inser vi att vi inte kan bli bättre på egen hand, utan måste samarbeta med andra företag för att göra näringslivet mer miljövänligt. I det sammanhanget anordnar vi olika aktiviteter inom frågor om miljöanpassning, såsom miljöutbildningar.
(Video på Ryska)
Vad har bidragit till att ert erbjudande förblivit framgångsrikt på marknaden?
Det är uppenbart att det finns många svårigheter med att genomföra våra miljöinitiativ, eftersom de inte alltid är ekonomiskt motiverade. Alla våra kunder uppskattar inte förändringarna, eftersom vissa anser att de försämrar tjänsten.
Därför bedömer vi kostnaderna för nya initiativ och hittar alternativ för att minska dem. När vi till exempel ersatte engångssugrör av plast med pappersrör stod vi inför det faktum att dessa kostar tio gånger så mycket, en stor skillnad. Samtidigt gjorde vi stora besparingar genom att ersätta individuellt inslaget socker med sockerskålar, vilket täckte kostnaden för sugrören.
När det gäller kunderna är kommunikation mycket viktigt. Varför vi agerar som vi gör, hur det påverkar miljön och så vidare. Inte alla kunder är redo att stödja våra initiativ. Därför är vi försiktiga i vår kommunikation, vi engagerar oss i miljöutbildningar och vi genomför inte förändringar plötsligt, eftersom vi respekterar kundernas val.
Vad är ni särskilt stolta över kring ert initiativ?
Bland våra många initiativ är vår stolthet införandet av en deposition. Tanken är att minska antalet engångsmuggar och erbjuda gästerna ett bekvämt återanvändbart alternativ.
I slutet av 2019 arrangerade vi en resa till Berlin för praktikprojektet ”Circular Solutions”. Där tog vi lärdom av ett antal olika företag som bedriver miljömässig verksamhet. Vi studerade bland annat RECUP. Deras koncept är att gästerna kan ta med sig drycken i en pantbelagd mugg. När de är klara med muggen returnerar de den till ett café som är kopplat till programmet och får tillbaka panten. Vi tillämpade den idén i vår verksamhet.
Hur fungerar det?
Kunden beställer dryck i pantkärlet. De betalar 150 rubel för själva muggen och ges därmed 10 procent rabatt på drycken. De kan välja att behålla muggen eller returnera den till oss. Ifall muggen är oskadd vid återlämnandet, ges kunden ett värde av 150 rubel att handla för, som de kan välja att spendera direkt.
Om du var politiker med stort inflytande för en dag, vad skulle du ändra på?
Idag saknas infrastruktur för kompostering av matavfall på statlig nivå. Matavfall betraktas som farligt avfall och hamnar i deponi där det inte bryts ner på rätt sätt på grund av syrebrist och andra förhållanden. Det handlar om rätt stora mängder matrester som ackumuleras. Vi skulle vilja se att frågan om kompostering av matavfall regleras på statlig nivå.
Hur vill ni utveckla ert initiativ ytterligare?
Vi tänker fortsätta minska mängden av engångsplast i vår återförsäljningsdel, etablera sopsortering i våra bagerier och fortsätta att bedriva miljöutbildning. Vi har fortfarande mycket arbete framför oss och det finns många processer som kräver förändringar.
Vad är ert huvudbudskap i en halv mening?
Vårt erbjudande är cirkulärt utformat eftersom vi gör vårt bästa för att det avfall som genereras till följd av vår verksamhet inte hamnar i deponi, utan ges ett nytt liv eller lämnas till återvinning.