Intervju med Frieder Söling, VD för NochMall
NochMall är ett projekt inom BSR, Berliner Stadtreinigung (Berlin Stads Avfallshantering), ett serviceföretag i den federala staten Berlin. Med sina ca 6 000 anställda är BSR en av regionens största arbetsgivare. Verksamhetsområdena omfattar allmän stadsrenhållning, avfallshantering, vintertjänster samt ansvar för frågan om cirkulär ekonomi.
Varför utvecklade ni detta initiativ?
Projektet är inte helt nytt – på 1990-talet öppnade BSR ett second hand-varuhus där varor från skrymmande avfall såldes. Efter fem år stängdes dock varuhuset på grund av sina höga omkostnader. Det följdes av utvecklingen av onlineplattformen Verschenk- und Tauschmarkt Berlin (”Bortskänkes och bytes-marknaden Berlin”), som fortfarande finns idag. I slutändan blev den avgörande faktorn för det nuvarande NochMall-projektet att den röd-rödgröna koalition som har styrt Berlin sedan 2016, utformade det viktiga målet Zero Waste City Berlin (”Berlin avfallsfri stad”).
Under 2018 genomförde vi därför ett pilotprojekt och samlade in begagnat gods under flera veckor. Slutsatsen blev att de befintliga strukturerna inte var tillräckliga för att ta hand om mängden av insamlade varor. Det saknades logistik och transporter, men också utrymme och personal. Så vi utvecklade ett nytt koncept och grundade den 8 augusti 2020 NochMall GmbH som ett dotterbolag till BSR.
Vad är er vision och vad vill ni uppnå?
Fokus ligger på idén att förlänga livscyklerna genom att sälja produkterna vidare och därmed spara in resurser. Genom att återanvända knappt 17 000 kubikmeter skrymmande avfall och andra materialflöden, minskar vi CO2-utsläppen med upp till 4 000 kubikmeter per år.
Ur ett större perspektiv handlar det dock om mer än så – med NochMall vill vi skapa en hub för erfarenheter kring cirkulär ekonomi och avfallsminskning. Medvetenheten om hållbar konsumtion ska stärkas genom aktiviteter och evenemang, såsom expertdialoger. Nystartade företag kan också testa ut sitt produktsortiment i popup-butiker. Och framför allt är NochMall en plattform där människor ska träffas, så den är medvetet utformad med ett integrerat café och workshoputrymmen. Just nu utbyter vi också idéer med Fashion Week och diskuterar att erbjuda utrymme för modevisningar av hållbara kollektioner under den kommande säsongen. Kort sagt är det övergripande konceptet relativt öppet, så att varuhuset efter hand kan återuppfinnas om och om igen.
(Video på Tyska)
Vilka målgrupper vänder ni er till och hur blir de involverade i projektet?
Vår målgrupp är färgstark och mångsidig, ett blandat klientel med varierade socioekonomiska och psykografiska egenskaper. Med varuhuset vill vi nå socialt svagare grupper såväl som de hållbart medvetna och engångsbesökarna. Vi involverar aktivt besökarna i processen genom att erbjuda upcycling- och sömnadsworkshops eller auktioner. Som en uppföljning till våra utbildningsprogram har vi även ett samarbete med vuxenutbildningscentret i Reinickendorf.
Är modellen överförbar och vilka tips kan du i så fall ge andra?
Konceptet är överförbart, men måste förstås anpassas till respektive omständigheter. Det tillgängliga utrymmet, byggnadens skick och omgivningen spelar en enorm roll. Det var särskilt viktigt för oss att rummen skulle vara ljusa, rena och rymliga och att det inte fanns dålig lukt. Det är förmodligen viktiga särskiljande egenskaper, jämfört med andra begagnat-varuhus i Tyskland. Våra kunder märker också detta, och det är vårt mål. Kunderna ska vilja komma hit, inte bara på grund av det lägre priset. Det är troligen en av de viktigaste faktorerna för att nå framgång inom denna sektor.
Vilket inflytande har NochMall på cirkulär ekonomi?
I sin företagsstrategi har BSR fastställt främjandet av återanvändning som en viktig åtgärd för att minska avfall, i enlighet med den femstegs avfallshierarki som formulerats i Kreislaufwirtschaftsgesetz (Lagen om cirkulär ekonomi). NochMall skapades för att på olika sätt vidareutveckla denna vägledande princip. Genom att återsälja våra produkter bidrar vi till förlänga deras livscykel. Samtidigt vill vi nå ut till nya målgrupper och aktualisera frågan om återanvändning i Berlin genom våra utbildningsprogram. Vi erbjuder också nya strukturer som ännu inte är tillgängliga lokalt.
Vilken roll anser du att digitaliseringen spelar för en cirkulär ekonomi?
Jag tror att digitaliseringen har stor inverkan på den cirkulära ekonomin, även om det kanske inte gäller NochMall specifikt. Men på BSR planerar vi för närvarande att initiera en återbruksportal. Genom en sådan plattform hoppas vi få större räckvidd och täcka saker som kan samordnas bättre digitalt. Då kan vi också integrera länkar till befintliga portaler, såsom eBay eller Vinted. Förutom möjligheten att köpa saker kan uthyrnings- och reparationstjänster också erbjudas. Annonser från större företag som vill göra sig av med sin kontorsinredning är också välkomna.
Hela systemet ska också vara mycket användarvänligt, med ett användargränssnitt som är enkelt och roligt att använda. Vi vet ännu inte hur långt vi kommer att ta onlinehandeln på våra varuhus. Med hänsyn till den pågående situationen har vi pausat våra evenemang och funderar över på vilka sätt vi kan vara närvarande på nätet. Vi tittar till exempel på möjligheten att lägga upp information om upcycling för att uppmuntra återbruk under den här tiden.
Vad skulle du ändra på ifall du fick väldigt stort inflytande under en dag?
Det är viktigt att produktstandarden ändras för att säkerställa att endast hållbara produkter produceras. Detta skulle omfatta hållbarhet, reparabilitet, förbud mot användning av vissa material och mycket mer. Det vore också önskvärt att reparationstjänster blev mer attraktiva genom lämpliga ramvillkor, t ex genom att sänka momsen på reparationer. Produkter som är mer hållbara, har längre livslängd och håller högre kvalitet är naturligtvis också dyrare – regeringen bör agera kring det med, så att detta inte längre utgör ett hinder. Vidare måste också retursystemen optimeras. Där är pionjärerna tillverkningsföretag som erbjuder en helhetstjänst, som också tar hand om returen av sina produkter. Och överlag måste tjänstekonceptet utökas kraftfullt, så att det finns mindre behov av att producera så mycket, totalt sett.
Vad är du särskilt stolt över kring ert initiativ?
Vi är glada över det vi har skapat hittills. Varuhuset överlag är harmoniskt och har en fin atmosfär. Vi har fått en riktigt bra och professionell start tack vare vår verksamhetschef, som ursprungligen kommer från detaljhandeln och utifrån den kompetensen planerat allt mycket noggrant i förväg. Vi är också mycket stolta över berömmet och den positiva feedbacken från våra besökare. Då känner man att det var värt ansträngningen.
Vad är ert huvudbudskap?
Vårt projekt är innovativt eftersom det inte bara är ett varuhus, utan också ett projekt av och för insikter. NochMall är en plats för utbildning, utbyte och möten och erbjuder en fysisk plattform för intresserade konsumenter och aktörer.