Design för hållbara beteenden
Produkter och tjänster kan designas så att de gör det möjligt för och stödjer människor att leva på ett sätt som minskar miljömässig och social påverkan. Att designa för hållbara beteenden innebär att lösa människors vardagsproblem på ett mer hållbart sätt istället för att se människor som hållbarhetsproblem.
Design för hållbara beteenden är en användar- och användningscentrerad designprocess som kan appliceras för att designa produkter och tjänster som skapar förutsättningar för ett hållbart vardagsliv. Genom en sådan process kan designpraktiker få hjälp med att adressera de effekter som deras produkter och tjänster har under användningsfasen. Det finns många sätt för designers att göra det möjligt för och stödja människor att agera på ett hållbart sätt när de använder produkter och tjänster i vardagen. Till exempel kan innovativ systemdesign och teknik användas för att förenkla interaktion och stödja människor att tillfredsställa sina behov utan de miljömässiga och sociala effekter som går att undvika. För att designa produkter och tjänster som framgångsrikt stödjer ett hållbart vardagsliv, måste designers ha en djup förståelse för de tänkta användarna, utforska designmöjligheter på ett holistiskt sätt, samt använda passande designstrategier.
Skapa en djup förståelse för användarna
När man designar för hållbara beteenden är det viktigt att skapa sig en djup förståelse för användarna, samt deras vanor och interaktionsbeteenden och hur dessa bidrar till människors vardagsaktiviteter. Det är minst lika viktigt att förstå hur kontextuella faktorer påverkar människors upplevda och faktiska möjligheter att agera på ett hållbart sätt. Det är därmed kritiskt att de förstudier som informerar designarbetet inkluderar användarstudier som går på djupet. Det är oftast inte tillräckligt att förstå vad användarna gör och tänker, utan en designer måste också förstå vad användarna vet, känner och drömmer om.
Utforska designmöjligheter på ett holistiskt sätt
Förutsättningar för hållbara beteenden kan skapas på många olika sätt och i relation till olika designnivåer. Som visas i figur 1 kan designers adressera vilken aktivitet som ska möjliggöras och vilken typ av artefakt som ska designas, men också artefaktens operativa, interaktiva och kommunikativa funktioner. För att öka potentialen för att stödja ett hållbart vardagsliv är det kritiskt att utforska designmöjligheterna i relation till samtliga designnivåer så att den resulterande produkten eller tjänsten stödjer hållbara beteenden holistiskt. Om produkter och tjänster till exempel inte har bra kommunikativa och interaktiva egenskaper, eller om de inte erbjuder lämpliga sätt för människor att effektivt använda dem för ett visst syfte, är risken att de inte används eller används på ett ohållbart sätt.
Figur 1, Olika designnivåer som kan adresseras för att skapa förutsättningar för ett hållbart vardagsliv.
Use suitable design strategies
En mängd olika designstrategier kan användas för att designa för hållbara beteenden på varje designnivå. Som figur 2 visar kan strategierna grupperas i fem huvudsakliga grupper baserat på hur de påverkar människors beteenden och aktiviteter: Upplysa (Enlighten), Sporra (Spur), Styra (Steer), Tvinga (Force), och Matcha (Match).
Upplysa omfattar strategier som motiverar människor genom att öka deras kunskap och ge dem information om vad deras beteenden har för effekter, såsom återkoppling. Strategierna i gruppen Sporra adresserar hur människor kan uppmuntras till minskad resursförbrukning genom att belysa positiva effekter utöver miljömässiga vinster, till exempel genom att belöna eller utmana. Strategier för att Styra handlar om att designa produkter och tjänster så att det minst resurskrävande beteendet blir det självklara valet, medan strategierna i gruppen Tvinga går ut på att omöjliggöra andra beteenden än de minst resurskrävande. Slutligen adresserar strategierna i Matcha hur produkter och tjänster kan anpassas till det användaren redan gör och utformas så att de miljömässiga och sociala konsekvenserna av beteendena minskas.
Figur 2, Designstrategier som kan användas för att designa för hållbara beteenden.
Valet av strategi, eller strategier, bör baseras på förståelsen om de tänkta användarna samt på strategiernas potential att framgångsrikt stödja hållbara beteenden. Om hållbara beteenden bara uppmuntras, men inte möjliggörs eller medieras kommer det vara svårt för människor att agera hållbart.
Läs mer om Design för hållbara beteenden
- Läs mer om de fem designnivåerna
- Ladda ned en publikation om de fem designstrategierna
- Läs om olika typer av hållbara beteenden
- Ladda ned ett gratis kit med exempel på hur design kan påverka beteenden
Copyrights © Anneli Selvefors, Sara Renström 2018