Fyra stadier av beslutsfattande

IDEOs modell Design Thinking integrerar människa, teknik och företag, men modellen Futures Thinking breddar perspektivet med en fjärde aspekt: hållbar utveckling (Planet-Environmental-Social). Det handlar om att integrera en produkts miljöpåverkan, från konceptutveckling och vidare genom hela livscykeln.

Ecovation Funnel – ett ramverk för filtrering

Ecovation Funnel är ett system för att filtrera nya idéer för beslutsfattande. Systemet hjälper beslutsfattare att förstå framtida möjligheter, deras potentiella affärseffekter och nödvändiga investeringar. Tratten tar in flertalet uppgifter från allt från Technology Roadmaps, konsumentinsyn, konkurrentupplysning till socioekonomiska trender, designtrender, affärsstrategi samt varumärkesstrategi och formulerar dem till nya idéer.

Idéerna behöver passera alla fyra portar, varav tre vertikala:

  • Desirability – Vill människor ha detta?
  • Feasibility – Är det tekniskt genomförbart?
  • Viability – Är det affärsmässigt lönsamt och kommer det passa varumärket?

Dessutom tar man hänsyn till den horisontella porten Environmental Impact vid varje port som passeras.

Ecovation Funnel hjälper till att besvara Varför inför att de stora ansträngningarna görs inom Vad och Hur.

Learning Factory Copyrights © 2017 Tapani Jokinen, Max Marwede

Relaterat innehåll