Vad är den mest innovativa delen av ert upplägg?
Att vi designar och bygger de cyklar vi levererar alla våra tjänster med.
Vilka är de viktigaste delarna av er plattform vad gäller hållbarhet?
Att ingen del av vår tjänst tär på naturen och att den bidrar till en interaktiv stadskärna.
Vilka aspekter är mest intressanta ur ett designperspektiv?
Vår lastcykel Starke är formgiven utifrån vår erfarenhet av varudistribution med cykel. Den behövde klara mer last än andra på marknaden just för att kunna konkurrera med skåpbilar. Men som cykel har den alla de flexibla fördelar vilken innebär att den kan välja genvägar och snabba cykelleder. Ett viktigt designkrav var även att batteriet skulle räcka en hel arbetsdag.
Vi valde att designa vår senaste lastcykel Starke 3 enligt EU-klass. Det är en motoriserad två-fyrahjulscykel som tillåter en motor på 1000 w och 250 kg lasttyngd. Vi la även till en ”rulla på rulla av”-container i vår ansökningsprocess år 2017 och inväntar patent nu. Två Europa-pallar får plats inuti vilket är nödvändigt för intermodal logistik. Den starka motorn medför att vi kan leverera kollin med mer tyngd men ändå komma upp i hastigheter på 25 km/h.
Vår lastcykel ser ut som en skåpbil baktill men en cykel framtill. Eftersom lastcykeln Starke är tyngre än andra på marknaden, är den delvis byggd med bil- och motorcykeldelar.
Erbjuder ni er service även digitalt? Om ja, hur?
Vi har utvecklat ett eget digitalt system för att optimera den bästa rutten för våra leveranser.
Några intressanta siffror från projektet?
Vi har byggt en första serie på mer än 25 Starke-lastcyklar som används dagligen i vår verksamhet.
Vad händer nu? Vad är era mål?
Första steget är att utvidga verksamheten till större delar av de städer vi finns i idag. Steg två blir att MoveByBike ska finnas i Nordens alla huvudstäder. Det tredje steget blir att utvidga vår närvaro till europeiska städer.