Vad är den mest innovativa delen av ert upplägg?
–Att kombinera kollektivtrafik och kommersiella färdmedel i en och samma app.
–Vår premiering av kollektivt ägda färdmedel istället för privat ägda.
–Vi ser till att transportsektorn blir en del av lösningen istället för en del av problemet.
Vilka är de viktigaste delarna av er plattform som bidrar till hållbarhet?
Vi drömmer om en värld där man inte behöver äga sin egen bil för att leva ett enkelt och problemfritt liv. Vi vill skapa de bästa lösningarna för hållbar flexibel mobilitet.
Ökad rörelsefrihet i den urbana miljön förenklar våra liv och leder till mycket gott. Vi tror att det enorma fokus som den privatägda bilen har idag behöver en starkare motpart. Regler för att begränsa biltrafiken behövs inte om andra alternativ blir mer attraktiva. På det sättet kan Whim göra skillnad på flera plan.
Vilka aspekter är mest intressanta ur ett design perspektiv?
Whims designnarrativ startade i en holistisk syn på de urbana rummen. Vi såg hur städer står inför en allvarlig kris. Bilen revolutionerade vårt mänskliga beteende, men i medeltal står bilen oanvänd 94 procent av dagen numera samtidigt som den upptar viktiga ytor i våra städer. Många unga anser också att bilen är ett slöseri med pengar och tid.
Whims användardata visade hur kontextuell och smidig vår urbana mobilitet behöver vara för att nå upp till förväntningarna. En bil fyller endast vissa av dessa krav. Vår designprocess bestod av intervjuer och designworkshops med boende i Helsingfors. Vi observerade och intervjuade människor i stadens transportnav för att synliggöra utmaningar och förstå deras mål.
Vi testade designprototyper i mindre användargrupper under ett års tid och byggde sedan in den kunskapen i nya verktyg för vår tjänst.
Mobility-as-a-service kan få färdmedelsfördelningen att slå över mot mer hållbar, kollektiv trafik. På så sätt minskar vi köer, vägar och föroreningar på lång sikt. Och skapar samtidigt vackra städer som på ett inkluderande sätt möjliggör hållbara resor åt alla.
Erbjuder ni er service även digitalt? I så fall hur?
Whim är en digital app som används i mobilen och är tillgänglig via Apple App store och Google play store. Mer information finns på www.whimapp.com
What are some interesting numbers about the project?
Autumn 2020.
Number of rides:
Customers have made more than 16 million trips using Whim since its launch in November 2017
CO2 footprint:
As the world’s first Mobility-as-a-service (MaaaS) operator, we have calculated our full CO2 footprint. The calculations were done according to the GHG Protocol and with an external partner, Positive Impact.
Total CO2 emissions of MaaS Global Ltd in 2019 were 2,949 t CO2e. This includes emissions from the company’s own operations and app development, Whim app’s servers and rides done by the app users.
We aren’t yet able to avoid CO2 emissions entirely. For this reason, we have offset our full carbon footprint for 2019 as the first MaaaS operator. This includes our customer’s rides as well as what it takes to produce Whim.
Other stats:
Whim users have done city bike rides the equivalent distance to 5x around the world and saved 20 tons of CO2 in the process.
New mobility options can replace up to 38% of daily trips.
42% of Whim users combined citybikes trips with public transportation.
Whim users combine taxi 3 times more often with public transport compared to other users in Helsinki on average
What happens next? What are your goals?
Our goal is to replace 1 million private cars worldwide with Whim subscriptions by 2030.