Vad är den mest innovativa delen av ert upplägg?
Det mest innovativa är vår reparationsservice och att vi förmedlar cyklar i en cirkulär affärsmodell.
Medlemskapet i Swapfiets kombinerar fördelarna med att äga sin egen cykel och den flexibla delningsekonomin.
Swapfiets tillhandahåller en långsiktig, månatlig cykel- eller e-mobilitetsprenumeration. Medlemmarna behöver inte dela sitt färdmedel med någon, det är deras och kan användas när och hur de vill. Samtidigt har man full service och reparation inkluderat i månadsavgiften.
Vilka är de viktigaste effekterna av er tjänst när det kommer till hållbarhet?
Swapfiets bidrar till hållbar utveckling på två plan. Dels är cyklarna designade på ett sätt som möjliggör bästa möjliga återbruk för alla komponenter. Förutom stålramen kan de flesta delarna återanvändas, så att varje Swapfiets kan ”leva många liv”. På så vis minskar vi det ekologiska fotavtrycket av att producera cyklar i största möjliga mån.
Dessutom sker vår transport via lastcyklar, där det är möjligt. Man kan också säga att bara genom att använda våra cyklar så bidrar man till den gröna transportsektorn i fler led.
Vi anser också att Swapfiets är hållbart på det sättet att alla Swapfiets du ser på gatan faktiskt tillhör en Swapfiets -medlem. Det ska jämföras med delningsekonomins koncept som ”slänger ut” ett visst antal cyklar på gatorna i väntan på att kunderna ska använda dem.
Vilka aspekter är särskilt intressanta ur ett designperspektiv?
Swapfiets använder sig av samma modell som mjukvaruutvecklare, att ständigt uppdatera sig själv. Varje version av Swapfiets har vissa förbättringar som hela tiden siktar mot hållbarhet. Vi bytte till exempel ut tusentals bakljus till dynamodrift istället för batterier. Men våra uppdateringar syftar även till att svara upp på feedback från våra kunder. Till exempel är våra kedjeskydd lite kortare än andra cyklars för att göra kedjebyten extra snabba.
Erbjuder ni även er tjänst digitalt?
Hela Swapfiets-tjänsten är digital, via Swapfiets mobilapp. Dessutom har Swapfiets butiker som erbjuder en personlig, centralt belägen walk-in-tjänst.
Några intressanta siffror från projektet?
Vi har nu mer än 200 000 kunder uppdelade på sju marknader, inklusive 60 000 i Tyskland och 15 000 i Danmark.
Vad händer härnäst? Vilka är era mål?
Vi siktar på att expandera ytterligare till andra länder och till andra städer på de marknader där vi redan finns. Swapfiets utvecklas ständigt och lyssnar på vad kunderna behöver när det gäller deras transportmedel. Det är en av anledningarna till att Swapfiets erbjuder Power 7 e-Bike, testar en mindre, vikbar e-Kicklösning och de kraftfulla Swapfiets e-Scoot i utvalda städer – alla tillgängliga som månadsabonnemang med den uppskattade Swapfiets -tjänsten.