Intervju med Agata Lewandowska, projektkoordinator, Avdelningen för hållbar transport på Gdynia stadshus.
Varför startade ni upp det här initiativet och hur kom det igång? Var kom idén ifrån?
Godscyklar är en bra transportlösning för i stadsmiljö. De används för att transportera människor (till exempel barn till dagis), varor eller shopping. De underlättar vid leveranser i stadskärnor. I Gdynia finns sedan snart två år en gratis cykeluthyrningstjänst för entreprenörer och ideella organisationer (tack vare CoBiUM-projektet, finansierat genom Interreg South Baltic-programmet) och sedan ett år även för medborgarna (som en del av CityChangerCargoBike-projektet som genomfördes inom ramen för Horizon2020). Godscyklarna är mycket populära och allt fler överväger att köpa sådana för privat bruk.
Gdynia deltar i båda de ovannämnda projekten på grund av sin oro för luftkvaliteten, minskning av bullernivåerna och förbättring av livskvaliteten i staden.
Vad är er vision som initiativ? Vad är ert mål?
Vi hoppas att se allt fler av de här cyklarna på våra gator, att de ersätter budbilar i centrum och bilar för innerstadsresor. Som ett resultat kommer vi att bo i en vänligare stad med en mycket högre säkerhetsnivå på gatorna.
Vilka riktar ni er till med det här initiativet? Hur är målgrupperna inblandade?
CityChangerCargoBike-projektet riktar sig till stadsbor och CoBiUM till företag, icke-statliga organisationer och institutioner. Alla de har möjlighet att använda lastcykeluthyrning och invånarna kan få bidrag till att köpa en sådan cykel.
Vilka är fördelarna för miljön och samhället?
Cyklar har funnits i städer länge och har fungerat bra som transportmedel. Efter hand har de ersatts av bilar och därmed har man förlorat värdefullt utrymme, säkerhet, ren luft och många andra värden som påverkar livskvaliteten. Lastcyklar har potential att ersätta bilar på de flesta stadsresor och bidra till miljön, mänskliga relationer och hälsa.
Vilka utmaningar har ni haft under processens gång och vad har ni lär er?
Ett av hindren är priset på cykeln, från 5 000 PLN för en icke-assisterad modell och från 11 000 PLN för en elektrisk. Men subventioner på upp till 5 000 PLN hjälper invånarna att köpa fordonen. Vissa är oroliga för att det inte finns någonstans att förvara en cykel med en längd på runt två och en halv meter, men de kan parkeras utomhus eftersom de är så unika. Delarna är inte standard och skiljer sig från vanliga cyklar, så de blir sällan stulna. Det har varit viktigt att öka medvetenheten bland invånarna om de olika transportformerna i staden, inklusive lastcyklar. Vi har nått ut till många genom att organisera evenemang och kampanjer med detta fordon.
Vilken roll spelar hållbarhet för er och hur kan samarbete främja det?
Cyklar är fordon med lång hållbarhet och lågt underhåll som vid rätt skötsel kan användas i flera år utan att man måste byta ut delarna. Eftersom lastcykeln kan ersätta den miljöskadliga bilen, främja rörlighet och öka folks medvetenhet är den en väldigt viktig del av ekonomin. För de företag och institutioner som vill implementera hållbara transportsätt är det avgörande att arbeta med låg resursanvändning. Vi arbetar med många olika grupper, alltifrån icke-statliga organisationer, till företags medarbetare, till barn. På det sättet ökar vi medvetenheten om transportval och deras inverkan på miljön – luftkvalitet, trottoarernas tillstånd, bullernivåer eller användning av resurser.
Om du hade oinskränkt inflytande för en dag, vad skulle du ändra?
Jag skulle öka utrymmet i staden för fotgängare och cyklister, förbättra kvaliteten på trottoarer och cykelvägar, prioritera kollektivtrafik och göra destinationer så tillgängliga som möjligt genom hållbara transportsätt. Och så skulle jag öka mängden grönområden i staden, inklusive högt uppvuxen grönska.
Finns det något du är särskilt stolt över i det här initiativet? Vilka är era framtidsplaner?
Jag är stolt över att allt fler människor blir bekanta med lastcyklar, vill prova dem och överväger att köpa dem. Det är ett tecken på att de om några år kommer att vara en grundbult i våra städer. Jag planerar att låta så många leveranser i centrum som möjligt genomföras med lastcyklar.
Vad är ditt huvudbudskap?
Vårt initiativ är till för alla, utan undantag. Det är innovativt eftersom det gör att man kan se på cyklande ur ett mycket bredare perspektiv. Det hjälper som ett led i att bry sig om miljön och livskvaliteten. Det stöder en cirkulär ekonomi eftersom det gör det möjligt att använda cykeln som transportmedel i staden – under många år framöver.
Finns det något som du tycker att vi har missat att fråga?
När ska vi ta en tur?