Intervju med Krzysztof Dobroszek, grundare och VD, UrCup
Varifrån kom idén till projektet?
Jag arbetade åt Polens marknadsledande ölmärke och letade efter en leverantör inom leverans och hantering av återanvändbara muggar för vår matevent-kanal. Det fanns gott om tillverkare av återanvändbara mugg, men inga entreprenörer inom service- och underhållstjänster. Befintliga företag som specialiserat sig på massevenemang eller catering var inte intresserade av att utveckla en återanvändbar förpackningstjänst.
Efter att jag beslutat mig för att avsluta min korporata karriär började jag förbereda och genomföra projektet som idag heter UrCup (yoUr Cup). 2019 var ett genombrottsår för vår verksamhet, vi blev marknadsledande inom området catering och evenemangstjänster för drycker som serveras i återanvändbara muggar. Under 2020 kom pandemin, men vi fortsätter arbeta med produktutveckling, eftersom vår plan redan från idéstadiet omfattar flera tillväxtvägar.
Vad är företagets vision och mål?
Vår vision är att man genom utbildning och introduktion av praktiska lösningar på bred front går ifrån engångsförpackningar. Vårt mål är att ersätta engångsförpackningar med återanvändbara förpackningar inom FMCG-sektorn (konsumtionsvaror med snabb omsättning). I den processen är det viktigt att återanvändbara förpackningar inte hamnar i soporna, utan ingår en cirkulär ekonomi. Förpackningar ska ha två roller: att fungera antingen som förpackning eller som råvara för produktion, men aldrig bli avfall.
Hur löser ni kundens problem?
Vi är alltid i direktkontakt med våra kunder, som vi inom projektet kallar för partners. Eftersom vi är medvetna om att det vi presenterar från och med den första kontakten är ett nytt tillvägagångssätt, delar vi med oss av vår kunskap på ett transparent sätt. För att uppnå ett effektivt genomförande utbildar vi aktivt de enskilda projektintressenterna och etablerar regler och roller.
Vårt koncept visar på ett annat sätt att betjäna en partners gäster än vad som funnits hittills. Erbjudandet introducerar en grundläggande förändring från engångsförpackningar till återanvändbara förpackningar, något som inte alltid är så lätt att acceptera rent psykologiskt. Idag uppfattas engångsförpackningar som enkla och praktiska att använda. När en engångsförpackning lämnar försäljningsstället med den sålda drycken är den inte längre säljarens problem. Och de enorma högarna med avfall fortsätter växa!
Vilka utgör er målgrupp?
Projektets målgrupp är ägare av cateringanläggningar, evenemangsarrangörer och dryckesproducenter.
Vad skiljer ert koncept från andra initiativ inom branschen?
Våra tjänster är utformade för att användningen av återanvändbara serveringsbehållare ska kräva så lite hantering som möjligt för partnern. Vi minimerar allt jobb med olika systembegränsningar, såsom kontakten med distriktens sanitetsepidemiologiska myndigheter. Det innebär att cateringföretag som tidigare inte haft resurser att använda sig av återanvändbara serveringsbehållare nu kan börja nyttja dem.
Vilka är fördelarna för miljö och samhälle?
Vårt initiativ bidrar till ett samhälle med mindre avfall. Genom vårt koncept med gemensamma förpackningar på stads- och regional nivå blir miljöskydd ett gemensamt samhällsmål.
Vilken roll spelar digitalisering?
Digitaliseringen är en oumbärlig del av projektets genomförande. Vår mobilapp finns på App Store och Google Play. Samarbetsdokument undertecknas elektroniskt och hela databasen och faktureringssystemet ingår i ett CRM-system (Customer Relationship Management).
Vad har bidragit till att ert initiativ förblivit framgångsrikt på marknaden?
De viktigaste faktorerna som hjälpt oss under pandemin har varit:
⦁ Staden Gdynias engagemang i genomförandet av konceptet med stadsmuggar
⦁ Partners vars verksamhet inte lidit väsentligt av den nuvarande situationen, såsom Ecoterm
⦁ Evenemangsorganisatörer som beställt produkter och tjänster, t ex Pol’androck, Other Sounds och UTD
Vilka råd vill du ge till andra?
Planera väl, ha tålamod, var förberedd på oväntade händelser, ha en plan för omedelbar kostnadsminskning.
Vad är du särskilt stolt över kring ert projekt?
Att vi har vunnit så många partners förtroende: Gdynia moje miasto, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia, ALTER ART, Horeca Group och många fler.
Om du vore en högt uppsatt politiker för en dag, vad skulle du ändra på?
Jag skulle göra användningen av återanvändbara förpackningar universellt obligatorisk, något som debatteras aktivt i våra västliga grannländer.
Hur vill ni vidareutveckla ert initiativ?
Utvidga verksamhetsområdet och det föreslagna sortimentet av återanvändbara förpackningar.
Vad är ert huvudbudskap?
Vårt initiativ erbjuder en lösning på den snabbt växande mängden avfall i Polen. Vi är den största mottagaren av avfall i Europa och en av de största i världen. I dag saknar vi adekvat infrastruktur för avfallshantering. Vårt koncept är utformat enligt cirkulär ekonomi, vi producerar inget avfall. Vår produkt är alltid en råvara från att den skapas och genom hela sin livscykel och vi ser till att den inte hamnar i deponi utan i en fabrik där den blir till nya förpackningar. Det är innovativt och det uppfyller en socialt nödvändig funktion. Vi bryter stereotypen om engångsförpackningens överlägsenhet, till förmån för återanvändning. Vi arbetar heltäckande och agerar ansvarsfullt i förpackningsprocessen.
Finns det någon mer fråga som vi borde ha ställt?
– Finns det en annan lösning för att rädda livet på jorden idag? Svaret är enkelt. Det finns ingen planet B. Det bästa avfallet är det som aldrig uppkom till att börja med.