Intervju med Martin Trolf, VD Wastebox Germany
Varför startades Wastebox? Hur såg utgångsläget ut?
Projektet påbörjades för fem år sedan av två anställda vid Saubermacher AG, ett av Österrikes ledande avfallshanteringsföretag. Initiativtagarna, som ursprungligen kom från mjukvaruindustrin, konstaterade att de digitala strukturerna inom avfallshantering på byggarbetsplatser kunde byggas ut väsentligt. Först samlades en liten grupp experter för att ge projektet form. De utformade idén bakom plattformstekniken. Efter det första pilotprojektet knoppades företaget snart av som ett fristående företag, ”Pink Robin GmbH”, med Wastebox som enda projekt. Teamet av unga mjukvaruutvecklare och säljare bestämde sig medvetet för att inte vara nära sammanlänkade med den etablerade avfallsindustrin. Banden till moderbolaget gav dem den nödvändiga kickstarten för att konsolidera den nya affärsmodellen. Wastebox blev snabbt marknadsledande i Österrike på hantering av byggavfall.
Vad är er vision som företag?
Att optimera och digitalisera avfallsprocessen åt bygg- och återvinningsföretag för att hjälpa våra kunder bidra till miljöarbetet.
Vilka är kunderna? Vad behöver de och hur hjälper ni till?
Byggavfall den största avfallstypen i Europa; 30 procent av allt avfall. Dessutom är avfallsindustrin en extremt fragmenterad marknad, med tusentals bygg- respektive avfallsföretag. Dessa är dessutom både okoordinerade och icke-transparenta. Det är därför vi medvetet valde just denna sektor. Medan vår kundgrupp i Österrike huvudsakligen består av byggbasar, personer med ansvar för avfallshantering och speditörer, arbetar vi i Tyskland främst med stora återförsäljare och detaljhandelskedjor. Huvudkravet för alla kunder är att minimera arbetsinsatsen.
När ett stort byggföretag har ett stort antal hanteringar per år är de tacksamma om de inte behöver kommunicera med hundratals speditörer, utan kan hantera allt via en central kontaktperson. Med andra ord bör avfallsorganisationen vara så enkel, ren och certifierad som möjligt. Genom vår digitala plattform, med vilken vi snabbt och enkelt kan nå kunder och leverantörer, vill vi åtgärda denna situation. Plattformen erbjuder också alla fördelar med en modern onlinetjänst, såsom kommunikation i realtid, fullständig transparens och nyckeltal med en knapptryckning. Dessutom har vi integrerat en vanlig B2C-onlinebutik för slutkunder. Om du till exempel vill rensa ut källaren kan du beställa en container från vår butik och få den hemlevererad. Det verkliga fokuset ligger dock på kunder i byggbranschen, som ofta föredrar ett mer personligt förhållningssätt. Därför har vi även en klassisk försäljningsavdelning. Vi presenterar de digitala produkterna för våra kunder personligen eller erbjuder utbildning för deras anställda.
Vad skiljer ert erbjudande från andra inom ert område? Vilken roll spelar digitaliseringen?
Även om avfallshantering är en viktig fråga med strikta rättsliga bestämmelser får den i praktiken ofta lägst prioritering. Detta förvärras av att ramarna för lagar och bestämmelser komplicerar processen ytterligare. Det som digitaliseringen tydligt förstärker här är transparens och minskad arbetsinsats. I grund och botten består vårt erbjudande av en kombination av flera digitala tjänster. Alltifrån avfallsrapporter som kan kallas in i realtid och användas för rapportering till statliga organ, till kostnadsöversikter per byggarbetsplats och till onlinebutiken; många digitala verktyg ingår. Appen är självförklarande och fungerar automatiskt, vilket innebär en enorm tidsbesparing för våra kunder.
Och hur gynnas samhälle och miljö?
Samarbetet med regionala partner samt intelligent logistik gör det möjligt för oss att planera lastbilsrutten väldigt flexibelt. Konkret innebär detta att vårt system i större städer gör det möjligt för oss att separera avlämning och upphämtning av containrar. Till exempel behöver en container inte hämtas upp igen av samma avfallsföretag. Vi har kunnat påvisa att 20–30 procent av rutten, med tillhörande koldioxidutsläpp, kan sparas in. Dessutom har lastbilstransporternas oundvikliga klimatskadliga faktor sedan 1 januari 2020 kompenserats genom ett beskogningsprojekt i norra Gondar (Etiopien), allt för att minska koldioxidavtrycket från dessa resor. Resultatet gör våra transporter CO2-neutrala. I framtiden vill vi definitivt starta fler projekt av detta slag.
(Video på Tyska)
Vad har bidragit till att erbjudandet förblir framgångsrikt på marknaden?
Först och främst, vår plattform är en affärsmodell som syftar till att möjliggöra interaktion. Nätverkseffekter stärker den här affärsmodellen. Det faktum att vi kunde dra nytta av ett redan välutvecklat nätverk från Saubermacher AG fungerade som ett ”snurrande hjul” och gav hela projektet en kickstart. Man kan naturligtvis också börja med en klassisk liten start-up, men då behöver man mer tålamod. När det gäller internationalisering är vi också hjälpta av att identifiera nationella aktörer inom området avfallshantering på respektive marknad, som vill samarbeta med oss. Det kräver helt enkelt lokalt know-how och kunskap om lagar och regler för att etablera ett företag på en ny marknad på lång sikt. I Tyskland och Frankrike är avfallsindustrin enorm, ändå har vi redan kunnat etablera bra nätverk där. Fragmenterade marknader finns dock över hela Europa och följaktligen finns det ett behov av lösningar. Om sedan den lokala avfallsindustrin är redo är en annan fråga.
Vad är ni särskilt stolta över som ungt företag?
Vi är särskilt stolta över vårt team, som har varit med från början och utvecklat systemet. Vi samarbetar och utvecklar ständigt produkten ytterligare. Vi är också stolta över att ha lyckats nå en så stor framgång i Österrike, vilket i slutändan ledde till initiativet av lanseringen i Frankrike och Tyskland.
Om du var politiker med höga beslutsbefogenheter under en dag, vad skulle du ändra först (när det gäller Wastebox) och varför?
Jag anser att det fortfarande saknas incitamentssystem för industrin att verkligen minska avfallet och att gå in i modeller med cirkulär ekonomi. Ett exempel: Istället för att transportera containrar med tegelstenar till en avfallsplats skulle vårt system kunna rikta dem till en tegeltillverkare som återvinner och återanvänder materialet. Dessutom skulle det byggföretag som beställer denna container för sin anläggning i gengäld få någon slags bidrag eller slippa betala hela avyttringspriset. Detta skulle vara ett innovativt tillvägagångssätt för att sluta cykeln. Ur ett ekonomiskt perspektiv är dock den sortens visioner ofta inte genomförbara. Då bör man överväga om det är omöjligt i allmänhet eller om man ska försöka starta upp ett sådant system med hjälp av subventioner eller stödprogram. Utan statligt stöd är det svårt att göra skillnad på detta område.
Vad är ditt huvudbudskap i en halv mening:
Wastebox är innovativt eftersom det transformerar logistiken för avfallshantering inom byggsektorn.